Студентки факультету міжнародних відносин – учасниці від України у престижній американській освітній програмі SUSI для студентських лідерів з Європи

05.07.2021 | 09:01

Влітку 2021 року одразу двоє студенток факультету міжнародних відносин ЛНУ ім. Франка Катерина Анісова та Олександра Шапкіна (спеціалізація «Американські студії») представляють нашу державу в унікальній міжнародній освітній ініціативі SUSI Державного департаменту США. Їхня перемога ще раз засвідчила, що університет утвердився, як провідний освітній осередок у сфері американознавства в Україні.

Літні інститути для студентів-лідерів з Європи (Studies of the U.S. Institutes for Student Leaders from Europe – SUSI) – це програма інтенсивного навчання для студентів-бакалаврів вищих навчальних закладів, мета якої – сприяти поглибленому вивченню політичної, економічної системи, культури та суспільства США, а також розвитку лідерських якостей. Програма Інституту складається з лекцій, семінарів, групових презентацій і індивідуальної роботи з вивчення різних матеріалів. Крім групових та індивідуальних занять, в програму включені поїздки, відвідування різних організацій, а також заходи, під час яких учасники зможуть проявити лідерські якості. Програма включає два компоненти: інтенсивна чотиритижнева академічна програма в одному з університетів США і тижнева ознайомча поїздка по США. Інститути проводяться на території університетів, розташованих в декількох регіонах Сполучених Штатів, і присвячені певній темі. У кожному проекті беруть участь від 18 до 30 фіналістів з різних країн Європи. Посольство США в різних країнах Європи, в тому числі в Україні проводить попередній відбір учасників, а Бюро освітніх та культурних програм у Вашингтоні відбирає фіналістів. Всі витрати для учасників програми SUSI оплачує Державний департамент США.

Через карантинні обмеження цього року програма складається з двох етапів. Зокрема, влітку 2021 року проводяться три програми для студентів в онлайн-режимі: громадянське залучення, освіта та майбутнє ринку праці, підприємництво та економічний розвиток. Другий етап передбачає академічну поїздку студентів до США влітку 2022 року. Катерина і Олександра радо поділилися своїми враженнями від участі в цьогорічній програмі.

Олександра Шапкіна: “Здобуті знання у межах спеціалізації «Американські студії» дозволили мені доволі легко вибороти право на участь у програмі SUSI для студентів-лідерів із Європи. Участь у ній – це унікальний для мене досвід! Ще рік тому я б навіть і не мріяла про таке, а сьогодні я вже навчаюся разом зі студентами Університету Південної Кароліни та колегами з різних куточків Європи! Із трьох можливих напрямків я обрала громадське залучення (civic engagement), адже мені хотілося детальніше опанувати основи державної та суспільної системи США, яка продемонструвала виняткову стійкість за 245 років існування. Незважаючи на різноманітні виклики історії, США впоралися з ними – з мінімальними змінами в Конституції і зі збереженням найважливіших принципів свого суспільства, які сформулювали ще батьки-засновники. Під час вивчення навчального курсу «Система державного управління США» (доц. Комарницький М.М.) в рамках своєї спеціалізації мені було відомо, що стабільність американського життя тримається на двох китах – федеральному державному устрої з чітким і послідовним поділом гілок влади і на сильному громадянському суспільстві зі свободою профспілок і впливовими неурядовими організаціями, а тепер я отримала нагоду перевірити це на практиці. Україна відчуває очевидний дефіцит інформації про те, як функціонує розвинене демократичне громадянське суспільство на Заході. Заповнити цей дефіцит – найважливіше завдання.

Під час програми уже з першої пари я зрозуміла, що на мене чекають незабутні враження, нові знайомства і величезна кількість матеріалу для опрацювання. Так, читати і слухати потрібно чимало, проте, коли бачиш результат вже після першого тижня, це не може не тішити.Система вивчення матеріалу кардинально відрізняється від української. Перед професорами або ж запрошеними лекторами стоїть завдання: пояснити, допомогти, подати приклад і зробити матеріал доступним для усіх, хто вперше у своєму житті бачить той чи інший термін і т.д. Вони надають перевагу роботі в групі, а тому всіляко заохочують нас працювати в невеличних командах. Так ми можемо проявити себе і свої лідерські якості. Оскільки перша частина програми проходить в онлайн-режимі, то наступного літа я сподіваюся вже на власні очі побачити США, знову познайомитися з друзями, з якими працюємо в онлайн-форматі та пізнати культуру країни загалом. Програма SUSI, справді, дає прекрасну можливість покращити знання та навички з формування критичного мислення, набути вміння вирішувати проблеми і розширювати культурний кругозір.


Катерина Анісова: “Будучи студенткою спеціалізації «Американські студії» на факультеті міжнародних відносин, я вирішила поглибити свої знання про Сполучені Штати і подала заявку на участь у цій програмі. Відбір проходив у кілька етапів, утім я успішно їх подолала завдяки отриманій в університеті підготовці. Cвоє віртуальне навчання в рамках першого етапу програми я проходжу на базі Університету Теннессі в Чаттанузі в Інституті підприємництва та економічного розвитку. І знову ж, це стало невеликим викликом для мене, адже в рідному університеті я вивчаю міжнародні відносини, де економічний аспект не є основним, і тепер я маю неймовірну можливість посилити свій академічний профіль у цьому напрямку. Інтенсивність та різноманітність програми, на правду, вражає, адже лише за перший тиждень ми встигли розглянути питання підприємництва та особливостей соціального підприємництва в США, сучасних викликів на ринку, місце стратегії у введенні бізнесу та, звісно ж, лідерство. Попереду ще будуть сесії про роль громадських організацій, актуальна тема здоров’я в підприємництві, менеджмент та різноманітність у робочому колі. Питання доволі практичні, і багато ідей актуальні не лише для економічної сфери. Зважаючи на різницю в часі (якщо в Україні то четверта вечора, в Португалії друга, то в США лиш дев’ята ранку) більшість наших занять ми маємо в «несинхронізованому» форматі, тобто ми переглядаємо презентації, записи відео та читаємо літературу, яку нам надсилають професори, а також виконуємо завдання, аби потім обговорити усе під час «синхронізованих» сесій. Можливо, це було найкращим рішенням, адже кожний учасник опрацьовує матеріал за своїм темпом у зручний час, а у випадку виникнення питань завжди може сконтактувати з професором.

Нова «їжа для мозку» це чудово, однак десь ці теоретичні знання необхідно використовувати. Саме тому організатори програми надають можливість для її учасників реалізувати найкращий проект з фінансовою та менторською підтримкою. Для цього нас було поділено на робочі групи, в рамках яких ми маємо обрати соціальну проблему та розробити шляхи її вирішення, які ми дійсно можемо реалізувати своїми силами у наших країнах. Моя група максимально різноманітна, адже представляє Україну, Румунію, Грецію, Іспанію та Португалію. Насправді, усі наші попередні «робочі» Zoom-сесії ми витратили на краще знайомство та презентацію своїх країн та рідних міст (і в нас навіть були спонтанні онлайн-екскурсії Грецією та Іспанією), тому наступний тиждень у нас має бути дійсно продуктивним, адже зовсім скоро ми презентуємо попередні напрацювання проекту.

Я впевнена, що найулюбленіша сесія кожного учасника програми – це «Late Night Tea Time», коли ми підключаємось до Zoom-конференції з нашими американськими менторами (які є студентами Університету Теннессі) і протягом 2-3 годин (із передбачених розкладом 1-1,5) граємо в ігри, спілкуємось, дізнаємось більш про американське повсякденне життя, вони розпитують в нас про Європу (особливо про можливості подорожувати та нашу кухню). Та навіть від інших європейських учасників кожний дізнається більше про їх країни. Так, для багатьох прояснилась ситуація з нашими по батькові та українською мовою (ніколи не втомлюсь пояснювати іноземцям про це), від дівчини з Фарерських островів ми дізнались про наявність «ліцензії на вилов китів» у більшості населення архіпелагу, а від хлопця з Греції нові жарти про грецький темперамент. Звісно ж, ми обговорювали ананаси в піці та сміялись з аргументів італійця, а з останньої сесії – дізнавались краще про сімейні традиції американців святкувати 4 липня (як виявилось, гриль мають у цей день не всі). У таких випадках ти по-справжньому відчуваєш себе «амбасадором» своєї держави, іноді навіть не лише культурним, і такі сесії особливо не хочеться завершувати, адже посмішка з обличчя не сходить весь час, а заряд енергії наповнює тебе на весь наступний день.


Принагідно нагадуємо, що Відділ преси, освіти і культури Посольства США в Україні координує та надає інформацію про програми академічних обмінів Державного департаменту США для українських студентів, вчителів, викладачів, дослідників та інших зацікавлених осіб. Відбір учасників для кожної програми здійснюється на засадах безкоштовного відкритого конкурсу серед кваліфікованих заявників, які вільно володіють англійською мовою.